במאמר זה אנסה בתור היותי מקדם אתרים לבטל את המיסתורין של קישורים פופולריות ודירוג עמודים, או יחסי ציבור, להבהיר כמה תפיסות מוטעות נפוצות ולספר לך איך הדברים עובדים, בעברית פשוטה, עם עובדות ודוגמאות.
פופולריות קישורים מבוססת על ההנחה שאנשים מקשרים לאתרים טובים, ואם הרבה אנשים מקשרים לאתר שלך, אז זה חייב להיות טוב. באנגלית פשוטה, אם אתרים אחרים מקשרים לאתר שלך, האתר שלך פופולרי, ולכן הוא שימושי וראוי לחיזוק בדירוג, כך שאנשים יכולים למצוא אותו מהר יותר וקל יותר.
פופולריות קישורים אינה ספציפית לגוגל בלבד, אלא אומצה על ידי הרוב המכריע של מנועי החיפוש.
פופולריות קישורים היא רק אחד מהגורמים הרבים (תוכן טוב, מספר עמודים, טקסט, עוגנים, קישורים פנימיים, כתובות אתרים סטטיות, מילות מפתח, מטא תגיות ורבים רבים אחרים) המשמשים בחישוב מקומך בדף תוצאות חיפוש (בסופו של דבר, זה מה הכל – עד כמה אתה נמצא בחיפוש).
דירוג עמודים (PR) הוא ספציפי לגוגל והוא אלגוריתם בעל סימן מסחרי. ישנם משתנים רבים בנוסחאות שבהן משתמש גוגל, אך PageRank מושפע בעיקר ממספר הקישורים המפנים לדף, ממספר הקישורים הפנימיים המפנים לעמוד בתוך האתר וממספר העמודים באתר.
PageRank מתמקד אך ורק בכמות הקישורים ומושפע ישירות מדירוג העמודים המקושרים.
בגוגל, Link Popularity שמה דגש רב יותר על איכות הקישורים (למשל קישורים מאתרים הקשורים לשלך לפי נושא או לפי ענף מדורגים גבוה בהרבה מקישורים מאתרים לא קשורים).
PageRank – כפי שהשם מרמז – הוא ספציפי לדף אינטרנט, לא לאתר אינטרנט. לכל עמוד באתר שלך יש דירוג דף וכל אחד שונה, מבוסס בעיקר על מערכת הקישור שלך. בדרך כלל – אבל לא תמיד – המטרה היא להשיג דירוג דף מקסימלי בעמוד הראשי שלך, זה שאנשים פגעו בעת הכניסה הראשונה לאתר שלך.
אם אתה מקדם אתרים מקצועי אתה יכול לבדוק את ה-PR של דף על ידי התקנת סרגל הכלים של גוגל ב-Internet Explorer (הדרך ה”רשמית”), הרחבה של בודק יחסי ציבור בפיירפוקס, או על ידי שימוש באחד מכלי השירות המקוונים הרבים, כגון זה בכתובת http:// www.bsleek.com/tools/link_popularity.php (אשר גם בודק את הפופולריות והנוכחות של קישורים ב-DMOZ).
בגוגל בלבד, PageRank הוא אחד הגורמים המשפיעים על פופולריות הקישורים.
PageRank (PR), שפותח על ידי מייסדי גוגל לארי פייג’ וסרגיי ברין מאוניברסיטת סטנפורד נחשב ללב התוכנה של גוגל. PageRank פותר משוואה של יותר מ-500 מיליון משתנים ו-2 מיליארד מונחים. במקום לספור קישורים ישירים, PageRank מפרש קישור מדף א’ לדף ב’ כהצבעה עבור דף ב’ על ידי עמוד א’. דירוג הדף מעריך את חשיבות הדף לפי מספר ההצבעות שהוא מקבל ולפי ה-PR של העמוד שמטיל את ההצבעה .
ישנם שני סוגים של קישורים נכנסים שיכולים לתרום ביעילות להגדלת הפופולריות של הקישורים שלך:
1. קישורים מאתרים אחרים המתמקדים באותם ביטויי מפתח שאתה עושה. במילים אחרות, אם אתר שניתן למצוא במנועי חיפוש באמצעות ביטוי חיפוש כמו “מצגות תקליטורים ארגוניות” מקשר לאתר שלך, והאתר שלך מתמחה למעשה בעיצוב מדיה אינטראקטיבית, כמו תקליטורים או DVD, אז הקישור הזה יעזור לפופולריות הקישור שלך. אבל אם האתר שלך עוסק במכירת בצל, אז הקישור שהוזכר יהיה חסר תועלת.
2. קישורים מקטגוריות רלוונטיות בספריות מרכזיות ובפורטלים ספציפיים לתעשייה. הספרייה העיקרית החשובה ביותר היא DMOZ (שמזינה נתונים לרבים אחרים) והיא הקשה ביותר להיכנס אליה. ההגשה היא בחינם ולמעשה יש אנשים שבודקים את האתר שלך. זמני ההמתנה הם לפי סדר החודשים, אז העצה שלי היא להגיש ולשכוח. המדריכים הספציפיים לתעשייה חשובים מאוד. לדוגמה, אם אתה יוצר מדיה אינטראקטיבית, ורשום את האתר שלך בספרייה המוקדשת לעיצוב גרפי או מדיה תחת הקטגוריה המתאימה, אז מנועי חיפוש כמו גוגל יאספו את זה כקישור נכנס ויגדילו את פופולריות הקישורים שלך. רישום האתר שלך בספרייה כזו שימושי מאוד למבקרים הפוטנציאליים שלך, וזה מה שגוגל מנסה לחקות עם התוכנה שלה. זכור, עם גוגל ורבים אחרים, אין אנשים שבודקים את הדפים שלך, אלא תוכנות הפועלות לפי כללים מאוד ספציפיים וקפדניים (אלגוריתמים).
שני סוגי הקישורים שתיארתי לעיל יכולים להיות חד צדדיים או הדדיים (“אתה מקשר אלי ואני מקשר אליך”).
קישורים הדדיים נושאים כיום מחלוקת ותפיסה שגויה. אנשים רבים חושבים שהחלפת קישורים עם אתרים היא הדרך הקלה ביותר להשיג אותם, אנשים חדשים הלומדים על הפופולריות של קישורים נמצאים תחת האמונה המוטעית שהם חייבים לקבל קישורים הדדיים באתר שלהם. עדיין רבים אחרים אומרים שקישורים הדדיים מתים ושלא רק שלא תרוויח מהם שום תועלת, אלא שה-PR (Page Rank) שלך יקטן (הדף שלך “ידלוף יחסי ציבור”, כפי שנאמר בחוגי SEO ).
שני המחנות לא לגמרי נכונים. אתה בהחלט לא צריך לקבל קישורים הדדיים, אבל אתה יכול אם אתה רוצה. זכור, זה קישורים המפנים לאתר שלך
אלו המועילים. קישורים המפנים מהאתר שלך לאתרים אחרים הם נפלאים שיש להם מכיוון שהם עוזרים למבקרים שלך למצוא דברים קשורים, אבל אם האתר שלך לא מתאים לקישור לאתרים אחרים, אז בכל אופן, אל תעשה זאת. אתה צריך לעשות מה שנכון לחברה או לתחביב שלך ולמבקרים באתר שלך, בראש ובראשונה.
קישורים מאתרים שאין להם שום קשר לשלך בהחלט לא יעזרו לך להשיג פופולריות קישורים, אבל עשויים לייצר דחיפה זמנית ב-PR (PageRank).
אם הגברת PR (PageRank) היא זמנית בלבד, למה לטרוח?
כדאי לנסות להגביר את יחסי הציבור (PageRank) גם אם הם זמניים, מכיוון שכאשר גוגל שולחת את Googlebot, רובוט האינדקס שלה, לעכביש לאתר שלך, הבוט מקבל הוראה לא לסרוק את האתר שלך עמוק מדי, אלא אם כן יש לו כמות סבירה של PR (PageRank ). אבל כדי להגדיל את יחסי הציבור (PageRank) הכוללים שלך, וכדי שכל מילות המפתח שלך מכל הדפים שלך יהיו זמינות לחיפושים, אתה צריך שגוגל יסתכל על כל הדפים שלך, מכיוון שמספר הדפים והקישורים הפנימיים משפיעים על יחסי ציבור (דירוג דף). אבל גוגל לא תראה את הקישורים הפנימיים שלך ואת מילות המפתח שלך אם רק כמה עמודים יוכנסו לאינדקס, אז אתה מבין שזה מלכוד 22 והדרך הטובה ביותר לזכות בזה היא להתחיל לעבוד על הקישורים הנכנסים שלך מוקדם ככל האפשר במשחק.
כדי לראות אילו דפים מהאתר שלך אכן מתווספים לאינדקס על ידי מנועי החיפוש, תוכל להשתמש בחיפוש הבא עם שלושת הדפים העיקריים (גוגל, MSN ו-Yahoo!): site:www.yourdomain.com, כאשר www.yourdomain.com הוא ה- הכתובת המלאה של האתר שלך. אין רווח בין site: לכתובת, אחרת אתה בעצם מחפש את המילים site: ו-www.yourdomain.com.
כדי לקבל הצצה לפופולריות הקישורים של האתר שלך, השתמש בחיפוש הבא עם Google ו-MSN: link:www.yourdomain.com. שוב, אין רווח בין קישור: לכתובת. יש טעות נפוצה לגבי זה. אנשים חושבים שהפורמט הנכון הוא עם החלל, מכיוון שהוא עשוי להניב הרבה יותר תוצאות. זה לא נכון, מכיוון שהפורמט עם הרווח רק מחפש את www.yourdomain.com ואת המילה link:, אבל לא יראה לך מי באמת מקשר אליך. עבור Yahoo!, תצטרך להשתמש בכתובת האתר המלאה, כולל http://.
שים לב שייתכן ש-Google לא תציג את כל הקישורים לאתר שלך המאוחסנים במסד הנתונים שלה. אל תיכנס לפאניקה. דווח כי מדובר בזכרון מימי הפרנויה של גוגל, כאשר המנהלים של מנוע החיפוש לא רצו שהמתחרים יבינו את הדרך בה הם עוקבים אחר הפופולריות של קישורים.
כמילה של זהירות, נא לא לבזבז את כספך על שליחת האתרים שלך ל”מאות אתרי FFA”. אתרי Free-For-All אינם נחשבים כיום לקישורים איכותיים. גישה זו אולי עבדה לפני שנים, אבל מנועי החיפוש מנסים כל הזמן לעצור כל פעילות שהם מחשיבים כספאם, שנועדה לנפח מספרים באופן מלאכותי. זה למעשה דבר נהדר, מכיוון שהוא שומר על האינטרנט מקום הוגן ושמח.
עוד שתי מילות אזהרה:
1. אם אתה קורא מאמרים בנושא SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש), אנא הקפד לקרוא דברים עדכניים ככל האפשר, מכיוון שדברים משתנים.
2. מנועי החיפוש הגדולים, במיוחד גוגל, שומרים על האלגוריתמים (הכללים) שלהם בסוד עמוק. לכן, אתה בטח תוהה מדוע אתה קורא כל כך הרבה דעות שונות, לפעמים סותרות. התשובה היא פשוטה, כי מעט מאוד ידוע לציבור על פעולתו הפנימית העמוקה של מנוע חיפוש.
באופן כללי, אין צורך שהאתר הממוצע יהיה אובססיבי לגבי פופולריות קישורים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, פופולריות קישורים מהווה רק חלק מאלגוריתמי הדירוג של רוב מנועי החיפוש. אפשר לטעון שגוגל שמה יותר דגש מרוב המנועים האחרים על קישורים נכנסים בנקודת זמן זו. עד כמה אלו באמת מגדילים את דירוג האתר נתון לוויכוח ותלוי באמת באתר. זה תלוי גם במילים שממוקמות בטקסט העוגן (החלק הניתן ללחוץ של קישור טקסט). מניסיוני האישי, רק כמה קישורים רלוונטיים ביותר עם טקסט עוגן חזק יכולים לעשות דרך ארוכה לקראת פופולריות קישורים עבור אתרים רבים.